דור ה-Z – שמהווה כ-20-25 % מכוח העבודה בעולם, מאמץ בינה מלאכותית במהירות ופעמים רבות מעדיף להתייעץ איתה במקום עם אנשים, גם בעבודה וגם בחיים האישיים.
נתון מעניין שעולה ממחקר של TalentLMS מראה כי 47% מבני דור ה-Z מרגישים שהם מקבלים הכוונה טובה יותר מ-AI מאשר מהמנהל הישיר שלהם. מחקר אחר של Pearl.com שפורסם בפורבס מחזק את הממצא ומראה כי 56% מדורות Z ו-Y מרגישים נוח יותר להתייעץ עם AI בנוגע לענייני עבודה מאשר להתייעץ עם מנהל ישיר.
המחקר מראה תחומים חשובים נוספים שבהם בני הדור מעדיפים לפנות אל AI לפני שיפנו אל אדם לדוגמא:
** 51% מהנסקרים מעדיפים להתייעץ עם AI בענייני כספים במקום לפנות ליועץ פיננסי.
** 52% מרגישים נוח יותר לדבר עם AI על בריאות הנפש מאשר עם מעגלי תמיכה קרובים כמו משפחה וחברים.
הממצאים משקפים את ההשפעה של כניסת ה-AI לרבדים שונים של החיים והעבודה, שמובילים לשינויים בהתנהגות של המשתמשים ולשינויים בתפקידים מסורתיים של חברים, משפחה ומנהלים שמתחילים לנוע מהמושב הקדמי לאחורי.
להתנהגויות הללו יכולות להיות השפעות מהותיות על עולם העבודה מול מנהלים ומול עמיתים. אם עובדים פונים פחות אל מנהלים כדי להתייעץ ולהיעזר בהם מקצועית ואישית, יהיה למנהלים קשה יותר להתמצב ולבנות מולם את הסמכות המקצועית שבדרך כלל נשענת על ניסיון וערך מקצועי, שנותנים בטחון למנהל וערך לעובד. שחיקת הסמכות תייצר למנהלים אתגר חדש של הובלה במקומות, שבהם הערך הנתפס הוא אינו רק מקצועי, ותפגע גם בתפקידיהם כמנטורים וסוכני חיברות ארגוניים. מחיר נוסף יהיה, שעובדים יפסידו הכוונה גם באזורים שיש למנהלים ערך ברור לתת להם ברמה אישית, מנהיגותית ומקצועית בהם ל-AI אין עדיין יכולת לתת להם מענה.
עוד היבט ארגוני מעניין הוא השפעה על התקשורת ברמת עמיתים. על פי המחקר של TalentLMS עולה ש- 46% מהנחקרים מעדיפים לפנות אל AI בעבודה במקום לפנות לעמיתים וכ-40% מדווחים שהם מתקשרים פחות עם קולגות.
פחות פניות אל עמיתים, שוחקות עוד יותר כישורים חברתיים, פוגעות בקשרים שבונים את המרקם החברתי בארגון, מחלישות את האמון בין ממשקים ומשפיעות על היכולת לשתף פעולה באופן יעיל ופורה. לאורך זמן סביר שיעלו השלכות נוספות של פגיעה בתחושת מחוברות של עובדים שתשפיע גם על שימור בטווח הארוך.
למה זה קורה?
אם נרכז את הנושאים המרכזיים שעולים מהמחקרים, יש כמה הסברים חוזרים שגם באופן אינטואיטיבי עושים שכל:
- שחיקת כישורים חברתיים – שנות הקורונה צמצמו אינטראקציות, שחקו כישורים חברתיים ולכן קל יותר למי שתרגל ריחוק פיזי, לפנות ל- AIלהכוונה, עצה ואפילו תמיכה רגשית.
- זמינות וא־שיפוטיות – AI תמיד זמין, בכל שעה, הוא לא מעיר הערות, לא שופט ולכן גם הפניה אליו קלה יותר ולא מאיימת.
- פער ידע דיגיטלי – 70% מדור הדיגיטל – למדו לבד לעבוד עם כלי AI. בעוד 49% מהם סבורים שהמנהלים שלהם “לא מבינים את היתרונות" HR Dive..
- שחיקת סמכות ניהולית – כשהמנהל לא מכיר מספיק את הכלים וממבקש מהעובד “להראות איך עשית את זה עם AI" נוצר היפוך במאזן הכוחות, שבו העובד משמש כמומחה.
- פערים בציפיות – דור ה-Z מגיע עם ציפיות גבוהות ממעסיקים, אבל מרגיש שמנהלים ממוקדים יותר בניהול משימות ולא משקיעים מספיק בהדרכה, השראה ומנטורינג. (Deloitte)
מה יכולים ארגונים ומנהלים לעשות?
- מדיניות AI ברורה – לייצר קווים ברורים של מדיניות AI, להנגיש את הכלים כדי למנוע מעובדים "להביא AI מהבית", ולייצר וודאות לגבי איך ומתי לגיטימי ובטוח להשתמש ב-AI.
- הכשרת מנהלים – פיתוח מיומנויות בכלי AI, גם ברמה ארגונית וגם ברמה אישית. לצד המשך השקעה בפיתוח מיומנויות של ניהול מערכות יחסים, חניכה, מנטורינג ובניית בטחון פסיכולוגי שיעודד עובדים לפנות ולהתייעץ ללא חשש.
- חונכות הפוכה – לעודד למידה bottom up שתייצר לגיטימציה למומחים בכל דרג לשתף ידע, לחנוך וללמד ותאפשר הפרדה ברורה יותר בין אחריות ניהולית למומחיות מקצועית ותעצים את מומחי הידע בכל תחום בכל דרג.
- חיזוק מיומנויות רכות – לא רק בדרגי ניהול אלא גם בדרגי עובדים, כדי להשלים פערי מיומנויות שהצטברו ולהיערך לעתיד.
- מרחבי שיתוף ידע – להפוך אינטראקציות ושיתוף ידע למובנים באמצעות בניית תהליכיים ואירועים שיעודדו אינטראקציות, שיתוף פעולה והעברת ידע בקרב עובדים בארגון.
נראה שה-AI כבר משבש את יחסי הכוחות בארגון: הוא מעניק לדור ה-Z תחושת מומחיות ועצמאות חסרת תקדים, אך באותה נשימה עלול אם לא ניערך להעמיק פערי אמון ולהחליש קשרים אנושיים.
לארגונים אין ברירה אלא להתחיל לייצר התאמות, ארגונים שישכילו לאמץ את הטכנולוגיה, להכשיר מנהלים, להדגים ערך מוסף אנושי וליצור תרבות של למידה הדדית – יהפכו את הAI לשותף ולא למתחרה.
מקורות
- https://www.forbes.com/sites/bryanrobinson/2025/02/19/gen-z-trust-ai-over-humans-in-their-careers-new-study-shows
- https://www.talentlms.com/research/ai-impact-gen-z-work-skills
- https://www.businesswire.com/news/home/20250624207089/en/UKG-Gen-Z-Employees-Embrace-AI-at-Work-and-Nearly-Half-Say-Their-Bosses-Dont-Get-It
- https://www.pearl.com/accountabilityreport2025.pdf
- https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/genz-millennial-survey.html
- https://www.hrdive.com/news/gen-z-bosses-do-not-understand-artificial-intelligence/752070